Maira Danni – gestalt terapija i društvena promjena

Područje osobnog razvoja često ne zadire u naše ekonomske i društvene stvarnosti. Maira Danni u svom radu kombinira gestalt terapiju i društvenu svjesnost te zna zašto je ipak bitno baviti se time.

Ono što me privuklo Vašem pristupu bila je kombinacija gestalt psihoterapije i svjesnosti o društvenoj stvarnosti. Čini mi se da su ovakvi pristupi rijetki u polju terapije, dok istovremeno vidim potrebu za njima. Što Vas je inspiriralo da krenete provoditi taj jedinstveni pristup?
To je odlično pitanje za uvod u opis mog rada i zahvaljujem Vam na tome! Koliko mogu primijetiti, ono što trenutno nudim je jedinstveno u ovom trenutku na našoj planeti. Moj pristup je ponuditi radionice, ili bolje nazvano, treninge, na kojima svatko može istovremeno ojačati svoju emotivnu i sociopolitičku svjesnost. Ovo nudim nakon mnogo godina želje da prekinemo rat, nasilje i nepravdu bilo kakve vrste na našem planetu, i jer ne mogu uzeti tu situaciju kao normalnu. Ovo me dovelo do zaključka da mi ljudi trebamo ove dvije svjesnosti zajedno kako bismo bili cjelovita ljudska bića, zaista svjesna u sadašnjem trenutku naših života i kako bismo djelovali na adekvatniji način poštujući sebe i svako drugo biće oko nas.
Kako se to odražava u Vašoj psihoterapijskoj praksi?
I kao terapeut s privatnom praksom držim istu liniju, čak i ako se praksa donošenja ove kombinirane svjesnosti u tom prostoru prakticira na delikatniji način, s poštovanjem prema pričama klijenta i razini svjesnosti. Svjesna sam da kako bih pomogla osobi koja dođe k meni na terapiju trebam objasniti društveno-političke uvjete u kojima živimo i povezati ih s time kako ono što u gestalt terminologiji nazivamo okoliš, može i uvjetuje nas iznova i iznova u našem svakodnevnom životu.

Smatram ovo rješenjem naših osobnih drama i istovremeno aktivacijom našeg organizma svjesnošću koja nas je dovela tu. Iz mojeg osobnog i profesionalnog iskustva vidim da rješavanje naših problema na individualnoj razini ne može zaista trajati toliko dugo. A poanta je da znamo uzrok vlastitog problema, kako bismo mogli djelovati po tom pitanju.

Možete li nam to objasniti na praktičnom primjeru, kako bismo bolje razumjeli?
Na primjer, čak i ako je u svim terapijskim kontekstima glavni predstavljen problem koji se želi riješiti je naš odnos s roditeljima – da nisu bili dovoljni ili da su bili problematični na ovaj ili onaj način, da nisu bili dovoljno dobri ili su na ovaj ili onaj način bili problematični…i slažem se da je ovo način da se počne rješavati neke unutarnje traume. No nije fer zaustaviti se tamo, u osobnim nedostacima svake mame i svakog tate. Nažalost, i u praksi primjećujem da to ne funkcionira u potpunosti za svakog klijenta. Dakle, u ovom ću primjeru roditelja otvoriti društveno-političku svijest i dati ovaj odraz … kakvo je društveno-političko okruženje u kojem su nečiji roditelji rođeni i žive ili su živjeli? Je li to lijepo i mirno okruženje koje se bavi osobnim rastom, samoistraživanjem, slobodnom vremenu za uživanje u sebi i prirodi, u kojoj mogu biti svjesni roditelji? Ili je to natjecateljski kapitalistički, onaj u kojem se vodi brutalna borba za preživljavanje? Ili čak ako govorimo o srednjoj i višoj klasi je li to okruženje u kojem se puno zarađuje, pokazuje se, stvari nisu realne i to prevladava nad stvarnom kvalitetom život utemeljenom na potrebama koje imamo kao ljudsko biće?

Pristup koji kombinira osobno sa sociopolitičkim zaista je rijedak u području osobnog razvoja. Što Vas je potaknulo na ovaj pristup?
Kada sam bila mlada djevojka, prvi put kad sam saznala da je na ovom planetu stvarni rat, bio je to onaj u Iraku 2003. godine, i zaista sam se uplašila. Nisam mogla vjerovati da se većina ljudi nije bavila time. Naravno da smo u to vrijeme imali nekoliko antiratnih pokreta, zadnji veliki protiv rata, ali većina ljudi nastavila je život normalno. Stoga sam odlučila pronaći način da to zaustavim. Skoro sam slučajno upisala studij Međunarodnog i europskog prava, ekonomije i odnosa, a istovremeno sam otkrila anarhistički pokret. U svojem studiju učila sam od najgorih ljudi kako pomoći nekima od elite da praktički unište planet bolje od ostalih koji su zainteresirani za isto. Obećala sam sebi da ću to znanje koristiti samo za dobro čovječanstva i našeg planeta kada shvatim čemu me podučavaju. Nažalost u anarhističkom pokretu Grčke, i nekih europskih u kojima sam nedugo poslije toga sudjelovala, nikad se nisam osjećao dovoljno opušteno. Kao osjetljiva osoba, lako sam mogla primijetiti da većina tih ljudi reproducira sustav s kojim se pokušavaju boriti na način interakcije, koji nazivamo mikrokozmos. Tada sam otkrila gestalt terapiju. Ona me emotivno spasila od svih dosadašnjih životnih trauma, a neke od njih bile su i dio ovog pokreta.

Što se dogodilo sljedeće? Kako ste povezali gestalt terapiju i društvenu promjenu?
Tijekom školovanja osjećala sam da većini mojih školskih kolega i profesora nedostaje društvenopolitička svijest. Imala sam tu sreću da sam imala edukatore koji su bili druga ili treća generacija od originalnih gestaltista, pa sam kao anarhistica u duši sama povezala stvari. I evo nas!  Budući da su gestalt terapiju razvili dva antifašista i jedan anarhist, njihov je smisao bio stvoriti sociopolitičku terapiju kao odgovor na individualističke modove tog vremena. To je danas izgubljeni duh, ali dio je moje misije da ga vratim na profesionalnoj, osobnoj i društvenoj razini. Očito mi pozadinske studije i aktivizam izuzetno pomažu u tom smislu. I posljednje, ali ne najmanje bitno, ne znam bih li uspjela ‘izaći iz ormara’ , kako to obično kažem, kao aktivistilki terapeut da se nisam srela i povezala sa svojim omiljenim učiteljem gestalta i terapeutom Budom Federom. Bio je jedini kojeg sam upoznala a koji je dijelio istu viziju i životnu praksu emocionalne i sociopolitičke svijesti. Tako sam uspjela posložiti svo to iskustvo i praksu na svoj način uz njegovu jedinstvenu podršku. Suvišno je spominjati da su me i drugi terapeuti maltretirali zbog mog pristupa. Bilo je i još uvijek je teško raditi ono što radim u terapijskim krugovima.

Što se tiče terapije i društvene svijesti, ono što osobno često primjećujem je da različiti oblici terapije ne pridaju dovoljno pozornosti čovjekovoj ekonomskoj stvarnosti. To je nešto što u velikoj mjeri utječe na osnovnu društvenu i osobnu stvarnost do te mjere da odlučuje hoće li si netko uopće moći priuštiti terapijski rad. Kakvo je vaše mišljenje o tome?
U potpunosti se slažem s Vama. Ali dopustite mi da to profesionalno objasnim. U psihoterapiji postoji pozadinska “teorija” da se sve događa na osobnoj razini, tj. da je osobni nedostatak, jer se događa s vama, a ne drugom. Dakle, ako ste siromašniji od drugih i stoga nemate pristup terapiji, to se smatra vašim osobnim problemom, a ne kao nešto povezano s visokom cijenom terapije. Istina je ipak kompliciranija od toga. U osnovi, kad ljudi polaze s različitih sociopolitičkih razina, oni s manje privilegija moraju se više potruditi da bi dostigli druge koji su kretali iz naprednijeg položaja. Mnogo je mogućnosti na koji će način ljudi iskoristiti svoje privilegije i nedostatak istih, tako da nema utvrđenih rezultata gdje ćemo stići, ali barem je nepravedno poreći poteškoće osobe iz siromašne obitelj koja bi mogla studirati nakon škole u usporedbi s obitelji iz srednje i više klase, kao primjer. Dakle, da, smatram da bi cijena terapije trebala biti u skladu s nečijim stanjem i podrijetlom, dok istovremeno treba paziti da netko ne koristi svoje stanje kao izgovor za jeftinu terapiju. To nije ravnoteža koju je lako postići, ali smatram da je važno pridružiti se naporima da ponudite uravnoteženu cijenu, umjesto da ljude isključite iz naše prakse i učinite terapiju još jednim luksuznim predmetom za kupnju. Ako lijepo ponašanje prema sebi, a to je ono što je zapravo terapija, ne doseže cijelo društvo, onda to zapravo i nema smisla. Nitko se ne može osjećati dobro “u bolesnom okruženju.

Na svojoj web stranici nudite različite usluge, među kojima su i webinari o sociopolitičkom aspektu terapije. O čemu se radi u ovim webinarima?
Čitav moj rad govori o kombiniranoj emocionalnoj i društvenoj svijesti. Stoga se moj prvi voljeni trening zove Gestalt i društvena promjena. Otvaramo teme koje su ključne za čovječanstvo, poput: što je moć, novac, zajednica, solidarnost, ljubav, sloboda i istražujemo ih iskustveno, osobno i egzistencijalno i odlučujemo što želite raditi s tim ovdje i sada.  Također nudim obuku, uglavnom za terapeute bilo koje vrste, zvanu sociopolitička strana (gestalt) terapije, gdje povezujem terapijski kontekst sa sustavom nasilja, objašnjavam kako on djeluje i što je s njim potrebno učiniti na holističkoj razini. Prošle godine počela sam nuditi trening osnaživanja žena jer smatram da je ženama teško živjeti u ovoj društvenopolitičkoj strukturi patrijarhata, a presudno je povratiti našu snagu. Također nudim i webinar Lekovita civilizacija i patrijarhat na temelju civilizacije ozdravljenja Claudija Naranjoa, što u kombinaciji s gestaltom i praksom društvene svijesti daje jedinstven snažan rezultat. Moj novi webinar naziva se seksualno zdravlje u patrijarhatu i sličan je nastavku prvog jer je društvenopolitička struktura patrijarhata toliko povezana s načinom na koji međusobno komuniciramo da to uvelike utječe i na naše intimne interakcije. I posljednje no ne i najmanje bitno, nudim privatne internetske sesije, temeljene na gestalt terapiji i društvenopolitičkoj praksi svjesnosti. Online terapija je vrlo moćna i jednostavnija jer se provodi vlastitim tempom i nema žurbe. Također, savršeno pristaje putujućim terapeutima i klijentima poput mene. Nisam vjerovala da to može tako dobro funkcionirati kad pred sobom imaš pravu osobu koja te duboko poštuje dok to nisam iskusila sama sa svojim posljednjim voljenim terapeutom i supervizorom Budom Federom.

I za kraj, recite nam kako pronaći prostore slobode unutar opresivnih sustava? 

Pa ovaj sustav toliko dugo potiskuje ljude na toliko pametan i učinkovit način, koji je nasilno nametanje vrijednosti društvu putem medija i njihove propagande te strukture društvene moći, koja je država koja teoretski želi “pomoći” našim životima, ali na kraju završi upravljajući njima na nepošten način te reprodukciju svega ovog u obitelji, obrazovnom i radnom sustavu. Tako na kraju bude u cijelom društvu i područjima kao što su ljubavni odnosti, prijateljstvo i sugrađanstvo. Naravno, shvatiti sve ovo i želja za promjenom toga je sjajan prvi korak. Iako je važno shvatiti internalizaciju ovog sustava vrijednosti u nama samima, one su u tom stanju dugo vremena, pa ih nije lako poništiti. Nažalost, to je proces koji se ne događa samo iz glave, samo ako pomislimo kako bismo to htjeli i racionalno tako odlučimo ili se dogovorimo s drugima. Psihoterapija je tu da nam objasni više o tome.

Ukratko, unutarnji obrasci ponašanja ne mogu se prevladati samo na mentalnoj razini, već trebaju čitav proces u kojem je prisutan čitav organizam i odvija se novi proces učenja, obično u sigurnom prostoru poštovanja i povjerenja i u intuitivnoj prisutnosti ljudskog bića koje se prema nama ponaša s poštovanjem. To može biti terapeut ili prijatelj, partner, ili samo netko s kime komuniciramo na potpuno prisutan način i s poštovanjem. Dakle, bez unutarnjeg procesa čišćenja introjekata sistemskih vrijednosti sasvim je nemoguće zaustaviti njegovu reprodukciju, i upravo zato svoju terapijsku sposobnost posvećujem društvenim promjenama te sam stvorila gestalt za treniranje i društvene promjene. U svojoj knjizi pod istim naslovom objašnjavam kako nam prakticiranje gestalt terapije kao načina života može stvarno pomoći da poništimo štetu koju kapitalizam, patrijarhat i ovaj generalni totalitarni sustav čine našim organizmima.

Dakle, dobra vijest je da divni ljudi posvećuju svoj život kako bi pomogli čovječanstvu da poništi ovu štetu, samo je pitanje da im se da pažnja, prostor i vrijeme da to i učine. S obzirom na to da se naš planet uništava sve više svakim danom te su mnoge vrste u izumiranju, pretpostavljam da je to najbolje što možemo napraviti za čovječanstvo.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ovaj obrazac prikuplja vaše ime, e-poštu i sadržaj kako bismo mogli pratiti komentare na web stranici. Za više informacija pogledajte našu politiku privatnosti gdje ćete dobiti više informacija.