Ljutnja i kako s njom – Thich Nhat Hanh

Ljutnja. Naš dobar stari prijatelj, a ujedno i neprijatelj svake konstruktivne komunikacije. Kako biti konstruktivan s njom, zna Thich Nhat Hanh, otac mindfulnessa.

ljutnja

Nathan Cowley @ Pexels

Nikad u ljudskoj povijesti zapravo nismo imali više sredstava komunikacije od trenutnog društva, kaže Thich Nhat Hanh, a istovremeno tako malo stvarne komunikacije. A kada ne možemo komunicirati, smatr Thich Nhat Hanh, patimo. I tada se naša patnja razlijeva na druga područja, u druge sfere našeg života, pa i na druge osobe. Dolazi do nesporazuma, sukoba, ljutnje.

No ovaj se obrazac dade promijeniti, kaže Nhat Hanh.

Kako sukob počinje? Kad smatramo da se netko prema nama ne ponaša fer, želimo mu vratiti. Njihove riječi i ton njihovog glasa daju nam neugodan osjećaj, kaže Nhat Hanh te vjerujemo da ako im vratimo da ćemo vratiti ugodan osjećaj. Većina nas reagira na ovaj način, kaže Nhat Hanh.

No u ovom trenutku postoji mogućnost odabira, koliko god ona bila kratka i trenutno nam možda nedostupna. Postoji trenutak za mindfulness – svjesnost ili pomnost, trenutak u kojem možemo stati i odabrati drukčiju reakciju. Učenje ovog novog ponašanja nije lagano i zahtijeva vrijeme, no naš je mozak plastičan, kaže Nhat Hanh, i može naučiti reagirati na drukčiji način.

Možemo osvijestiti kako se ljutnja nakuplja u nama. Možemo je primijetiti i pustiti je neka se nakuplja. Možemo postojati s njom u trenutku i ne joj dati da zavlada nama, već je promatrati. Možemo je dobro promotriti i porazmisliti otkud ona dolazi. Je li nužno samo iz ovog trenutka ili je možda i rezultat nekih prijašnjih trenutaka?

Možda smo gladni pa smo živčani, možda je gužva u prometu pa smo živčani, možda nam je netko rekao nešto dva sata prije iz čega smo nakupili ljutnju. Svjesnost da uvidimo svoje obrasce ovdje pomaže.

Možemo tada napraviti pauzu, kaže Nhat Hanh. Obično kad smo ljuti više smo zainteresirani za svađu s drugima, nego za brigu o svojim vlastitim osjećajima. No možda bismo mogli promotriti svoje vlastite osjećaje, pobrinuti se za njih. Ako se možemo pobrinuti za svoju vlastitu ljutnju, prihvatiti ju, pogledati njen uzrok umjesto da se fokusiramo na druge ljude, osjetit ćemo neposredno olakšanje, kaže Nhat Hanh.

Jer svaki mirovni pregovori trebali bi početi tako da mir prvo pronađemo u sebi.

 

Parafrazirano i prilagođeno iz Thich Nhat Hanh, How to fight, London: Rider, 2017.